W dniach 24 do 28 kwietnia delegacja ANS w Pile gościła w Univerzita sv. Cyrila a Metoda w Trnavie (Słowacja) [dalej UCM].
W czasie wizyty zrealizowano szereg spotkań roboczych, w tym z władzami w Uczelni w osobach Rektorki prof. Mgr. Kataríny Slobodovej Novákovej, PhD., Prorektorki ds. współpracy międzynarodowej doc. PhDr. Andrei Čajkovej, PhD., Prorektorki ds. nauki i badań doc. Mgr. Ildikó Matušíkovej, PhD.
Reprezentanci obu instytucji dzielili się informacjami nt. przemian wewnątrzuczelnianych oraz formalnych ram funkcjonowania jakie zaszły w czasie ostatnich miesięcy, zwracając szczególną uwagę na transformację Europejskiej wizji kulturotwórczej roli szkolnictwa wyższego. Rozmawiano o wyzwaniach, które słowackim uczelniom postawiły lokalne władze, w tym o konieczności upraktycznienia procesu kształcenia w ramach wybranych programów studiów i roli jaką w tym zakresie mogłoby odegrać partnerstwo z ANS w Pile, w szczególności dzieląc się swoim doświadczeniem.
Przedmiotem dyskusji była także ocena doświadczeń oraz dotychczasowej skali wymiany w ramach Programu Erasmus oraz próba wspólnej identyfikacji obszarów, o które kooperacja mogłaby zostać poszerzona. Naturalnym kolejnym etapem ewolucji już istniejącej współpracy będzie jej rozszerzenie na nowe płaszczyzny poza Programem Erasmus takie jak wspólne przedsięwzięcia naukowe i badawcze, doskonalenie kompetencji zawodowych kadry oraz wymiana know-how i dobrych praktyk. – podsumował dr hab. Donat Mierzejewski, prof. ANS, Rektor ANS w Pile. Dlatego władze obu instytucji ustaliły, że w najbliższych tygodniach zawarta zostanie umowa bilateralna precyzująca cele oraz zakres kooperacji w zakresie wymiany akademickiej, badań naukowych, szkoleń, kooperacji w tworzeniu wspólnych rozwiązań instytucjonalnych w doskonałości kształcenia i badań, wymiany bibliotecznej etc.
Prorektorzy doc. PhDr. Andrea Čajkova, PhD. i dr Paweł Dahlke, prof. ANS rozmawiali o projekcie Integrity in Public Finances to achieve the SDGs, którego celem jest zbadanie występowania, roli i skali finansowania budżetów obywatelskich w finansach publicznych różnych krajów Europy, a także wspólne wypracowanie odpowiadających temu zagadnieniu treści programowych, które mogłyby zostać włączone do programów studiów każdej z instytucji. Projekty zmierzające do doskonalenia procesu kształcenia i jego upraktyczniania przy jednoczesnym wzmacnianiu europejskiego społeczeństwa obywatelskiego są bardzo ważne ze względu na jakość kształcenia, jednocześnie wzmacniają partycypację obywateli we wspólnym budowaniu otaczającego nas świata. - zauważyła doc. PhDr. Andrea Čajkova, PhD. Natomiast dr Paweł Dahlke, prof. ANS dodał, że Wysoka jakość procesu kształcenia nie jest stanem, który można raz osiągnąć i w nim pozostać. Wysoka jakość kształcenia to cel, za którym należy wciąż podążać poszukując nowych, skuteczniejszych rozwiązań, doskonaląc już istniejące procesy, modyfikując programy studiów i wdrażając innowacje w skali mikro, a dzięki partnerstwom międzynarodowym również w skali makro. W Przypadku pozytywnej oceny i uzyskania finansowania ze środków Komisji Europejskiej zakłada się, że ANS w Pile zostanie jednym z partnerów w projekcie, który ma objąć uczelnie z co najmniej 6 państw Europy.
Kolejnym z omawianych zagadnień było pozycjonowanie w krajowych i międzynarodowych rankingach uczelni wyższych. Dyskutowano także o problemach związanych z nawiązywaniem nowych partnerstw strategicznych, w szczególności z instytucjami z wybranych obszarów geograficznych, dla których podstawowym kryterium oceny w nawiązywaniu współpracy jest pozycja we wspomnianych rankingach. Rozmawiano także o akredytacji programów kształcenia przez instytucje krajowe i międzynarodowe, porównując przy tym systemy słowacki i polski oraz wdrożone w obu uczelniach zasady i rozwiązania związane z zapewnieniem jakości kształcenia.
W czasie realizowanych spotkań doc. Mgr. Ildikó Matušíkova, PhD poruszyła zagadnienie europejskiej polityki tworzenia systemów otwartych, powszechnie dostępnych, nieodpłatnych baz wiedzy, w których uczelnie, naukowcy i pracownicy dzielić się będą swoją własnością intelektualną oraz publikacjami. W tym kontekście dyskutowano o przyjętych w każdej z instytucji zasadach ochrony własności intelektualnej, zasad rejestrowania patentów, systemach udostępniania baz publikacji i baz danych etc. Dyskutowano o możliwych sposobach zadośćuczynienia celom unijnym przy jednoczesnym zagwarantowaniu ochrony praw własności intelektualnej osób i instytucji. Uczestnicy postanowili, że każda ze stron podejmie działania zmierzające do oceny, modyfikacji lub stworzenia wewnętrznych rozwiązań w porozumieniu ze wszystkimi interesariuszami, a następnie zrealizowane zostaną kolejne spotkania mające na celu porównanie, krytyczną oceną z zewnątrz i wypracowania optymalnych zasad.
Z inicjatywy mgr Łukasza Marczaka – Kierownika Działu Współpracy Międzynarodowej ANS w Pile uczestnicy paneli roboczych dyskutowali także o europejskiej polityce włączenia społecznego osób znajdujących się w trudnej sytuacji, zapobiegania dyskryminacji i mobbingowi. Omówiono rozwiązania formalne wdrożone w każdej z instytucji przy jednoczesnym odniesieniu do przepisów krajowych oraz dokonano ich krzyżowego porównania. Omówiono podejmowane działania zmierzające do włączenia osób w trudnej sytuacji do uczestnictwa w programach europejskich oraz osiągnięte dotychczas rezultaty. Dyskutowano także nad wdrożonymi w uczelniach systemami wsparcia dla osób ze specjalnymi potrzebami przyjeżdżających w ramach programów współpracy międzyanrodowej.
Poza opisanymi powyżej panelami roboczymi z UCM delegacja z Piły miała możliwość spotkać się również z reprezentantami uczelni partnerskich w Bańskiej Bystrzycy oraz Sladkovicowo celem dokonania oceny dotychczasowej wymiany bilateralnej oraz określić cele na przyszłość. Dyskutowano przy tym o procesie wdrażania europejskich platform Erasmus Without Papers, Online Learning Agreement oraz Online Language Support oraz trudnościach jakich nastręcza fakt, że żadne z narzędzi nie zostało w pełni przetestowane i zoptymalizowane.
Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.
Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"