Znajdą tutaj Państwo podstawowe informacje o Programie Erasmus+ na lata 2014-2020, składających się na niego działaniach, ofecie dla społczeności akadmickiej Uczelni oraz dane statystyczne dotyczących kolejnych projektów realizaconych w naszej Uczelni.

Informacje opracowano w oparciu o

2014-eche.jpg

Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata 2014-2020 o całkowitym budżecie 14,7 mld euro.

Erasmus+ opiera się na osiągnięciach europejskich programów edukacyjnych, które funkcjonowały od 1989 roku i został opracowany tak, aby wspierać kraje uczestniczące w zakresie efektywnego wykorzystywania potencjału kapitału społecznego oraz promowania idei uczenia się przez całe życie. Erasmus+ to również odpowiedź na potrzeby współczesnej Europy oraz wyzwania, które przed nią stoją, przyczynia się m.in. do:

  • osiągnięcia celów strategii „Europa 2020”;
  • osiągnięcia celów strategicznych ram europejskich współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia („ET 2020”);
  • osiągnięcia ogólnych celów odnowionych ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży (na lata 2010-2018);
  • rozwoju europejskiego wymiaru sportu zgodnie z planem prac UE w dziedzinie sportu;
  • promowania europejskich wartości zgodnie z art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej.

Erasmus+ na lata 2014-2020 dzieli się na 5 głownych kategorii działań:

  • Akcja 1. Mobilność edukacyjna;
  • Akcja 2. Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk;
  • Akcja 3. Wsparcie w reformowaniu polityk;
  • program Jean Monnet;
  • Sport – dzięki programowi Erasmus+ po raz pierwszy w historii programów edukacyjnych Unii Europejskiej wspierane są inicjatywy związane ze sportem

Kraje uczestniczące w programie

  • 27 państw członkowskich Unii Europejskiej;
  • inne, nie należące do UE: Republika Macedonii Północnej, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Turcja, Serbia, Wielka Brytania

W przypadku:

  • projektów istotnych dla szkolnictwa wyższego głównymi grupami docelowymi są studenci szkolnictwa wyższego, nauczyciele i profesorowie, kadra instytucji szkolnictwa wyższego, osoby prowadzące szkolenia i specjaliści w przedsiębiorstwach;
  • projektów istotnych dla kształcenia i szkolenia zawodowego głównymi grupami docelowymi są praktykanci i uczniowie w ramach kształcenia zawodowego, specjaliści i osoby prowadzące szkolenia w zakresie szkolenia zawodowego, kadra organizacji kształcenia zawodowego, osoby prowadzące szkolenia i specjaliści w przedsiębiorstwach;
  • projektów istotnych dla edukacji szkolnej głównymi grupami docelowymi są członkowie kadry kierowniczej szkół, nauczyciele i pozostali pracownicy szkół, uczniowie edukacji przedszkolnej, kształcenia podstawowego i średniego;
  • projektów istotnych dla edukacji dorosłych głównymi grupami docelowymi są członkowie organizacji edukacji dorosłych, osoby prowadzące szkolenia, kadra i osoby uczące się w ramach edukacji dorosłych;
  • projektów istotnych dla młodzieży głównymi grupami docelowymi są osoby młode w wieku od 13 do 30 lat, osoby pracujące z młodzieżą, kadra i członkowie organizacji działających w sektorze młodzieży;
  • projektów istotnych dla sportu głównymi grupami docelowymi są specjaliści i wolontariusze w obszarze sportu, sportowcy i trenerzy.
  • W programie Erasmus+ mogą uczestniczyć szkoły wyższe, ich studenci i pracownicy, a w niektórych działaniach – również inne organizacje współpracujące z uczelniami.
  • Uczelnie mogą prowadzić wymianę studentów i pracowników oraz koordynować międzynarodowe projekty lub brać w nich udział jako partnerzy. Warunkiem udziału uczelni w programie jest posiadanie Karty Erasmusa dla szkolnictwa wyższego.
  • Studenci mają możliwość wyjazdów za granicę na część studiów i na praktyki.
  • Nauczyciele akademiccy mogą prowadzić zajęcia dydaktyczne dla studentów w zagranicznych uczelniach. Pracownicy z różnych jednostek uczelni mogą korzystać z wyjazdów szkoleniowych.
  • Ponadto studenci i pracownicy uczelni mają możliwość uczestniczyć w projektach międzynarodowych, w które zaangażowana jest ich jednostka.

W akcji 1 „Mobilność edukacyjna” w programie Erasmus+ uczelnie mogą uzyskać dofinansowanie na prowadzenie wymiany studentów i pracowników z krajami programu oraz wymiany z krajami partnerskimi z innych regionów świata.

mobilność studentów:

  • wyjazdy studentów na studia do innych krajów programu – na okres od 3 do 12 miesięcy;
  • wyjazdy studentów na studia do krajów partnerskich – na okres od 3 do 12 miesięcy;
  • wyjazdy studentów na praktyki do innych krajów programu – na okres od 2 do 12 miesięcy;
  • wyjazdy absolwentów na praktyki/staże do innych krajów programu – na okres od 2 do 12 miesięcy;
  • przyjazdy absolwentów na praktyki/staże z innych krajów programu – na okres od 2 do 12 miesięcy;
  • przyjazdy studentów na studia z innych krajów programu – na okres od 3 do 12 miesięcy;
  • przyjazdy studentów na studia z krajów partnerskich – na okres od 3 do 12 miesięcy;
  • przyjazdy studentów na praktyki z innych krajów programu – na okres od 2 do 12 miesięcy;

mobilność pracowników:

  • wyjazdy nauczycieli akademickich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelniach w innych krajach programu;
  • wyjazdy nauczycieli akademickich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelniach w krajach partnerskich;
  • wyjazdy pracowników uczelni (zarówno nauczycieli akademickich, jak i innych pracowników) do szkół wyższych, instytucji, organizacji, przedsiębiorstw w innych krajach programu w celach szkoleniowych (doskonalenie kompetencji zawodowych, poszerzanie wiedzy w danej dziedzinie, udział w szkoleniach, „work shadowing” itp.).
  • przyjazdy nauczycieli akademickich z innych krajów programu w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni;
  • przyjazdy nauczycieli akademickich z krajów partnerskich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych na uczelni;
  • przyjazdy pracowników uczelni (zarówno nauczycieli akademickich, jak i innych pracowników) z innych krajów programu w celach szkoleniowych (doskonalenie kompetencji zawodowych, poszerzanie wiedzy w danej dziedzinie, udział w szkoleniach, „work shadowing” itp.).
  • przyjazdy pracowników uczelni (zarówno nauczycieli akademickich, jak i innych pracowników) z krajów partnerskich w celach szkoleniowych (doskonalenie kompetencji zawodowych, poszerzanie wiedzy w danej dziedzinie, udział w szkoleniach, „work shadowing” itp.).
  • przyjazdy przedstawicieli przedsiębiorstw z innych krajów programu w celu prowadzenia zajęć dla studentów;

Indywidualni beneficjenci (studenci i pracownicy uczelni) ubiegają się o wyjazd w swojej macierzystej uczelni.

Studenci i pracownicy przyjeżdżający do polskich uczelni z uczelni z innych krajów programu otrzymują dofinansowanie (stypendium) ze swojej uczelni macierzystej (wysyłającej), natomiast studenci i pracownicy uczelni przyjeżdżający do Polski z krajów partnerskich otrzymują stypendium z uczelni przyjmującej.

Uczelnie z krajów programu muszą mieć Kartę Erasmusa dla szkolnictwa wyższego.

W latach 2014-2020 Uczelnia skutecznie aplikowała o uczestnictwo w projektach w rach Akcji 1 Programu Erasmus „Mobilność edukacyjna” w szkolnictwie wyższym uzyskując ze środków Komisji Europejskiej łączną kwotę 1 404 218 EUR. W okresie 2014-2019 Uczelnia pozyskiwała również projekty wpierające mobilność studentów w trudnej sytuacji w ramach projektów realizowanych ze środków  PO WER o czym przeczytać można tutaj.

Akcja 1 „Mobilność edukacyjna” Mobilność studentów i pracowników uczelni (kraje programu)

Dofinansowanie z UE w konkursie 2014: 93 300 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2015: 142 503 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2016: 155 355 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2017: 141 050 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2018: 187 385 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2019: 225 750 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2020: 191 035 EUR
Łącznie 1 136 378 EUR

Akcja 1 „Mobilność edukacyjna” Mobilność studentów i pracowników uczelni (kraje partnerskie)

Dofinansowanie z UE w konkursie 2017: 49 335 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2018: 75 030 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2019: 90 035 EUR
Dofinansowanie z UE w konkursie 2020: 53 440 EUR
Łącznie 267 840 EUR

Skrócony opis rezultatów projektu

Projekt realizowany był w Programie Erasmus+: Erasmus akcja 1 „Mobilność
Edukacyjna studentów i pracowników uczelni” do krajów programu. Działania nim objęte przeprowadzono w okresie od 1 czerwca 2014 r. do 31 maja 2016 r., przy czym mobilności (rozumiane jako wyjazdy i przyjazdy) odbyły się w roku akademickim 2014-2015 i semestrze zimowym 2015-2016.

Projekt obejmował wyjazdy studentów na studia do innych krajów (SMS), wyjazdy studentów i absolwentów na praktyki do innych krajów (SMP), wyjazdy nauczycieli akademickich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA), wyjazdy pracowników uczelni w celach szkoleniowych (STT).

Dążąc do realizacji założeń Programu Erasmus+ oraz wybranych postanowień strategii „Europa 2020”, przyjęto następujące cele strategiczne:
- realizację europejskiej polityki społecznej w zakresie pobudzania poziomej mobilności wysoko wykwalifikowanej kadry między krajami członkowskimi;
- realizację założeń Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego zakładających zwiększenie poziomu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego;
- zapewnienie możliwie najwyższego poziomu jakości kształcenia oraz rozwój kapitału społecznego UE poprzez realizację części programu studiów poza granicami kraju;
- doskonalenie zawodowe pracowników administracji i towarzyszące mu usprawnienie procesów zarządczych;
- zdobywanie doświadczenia zawodowego w kształceniu studentów w otoczeniu międzynarodowym, a w perspektywie również uzyskania awansu naukowego;
- wniesienie wkładu w procesy integrowania społeczności europejskiej poprzez wymianę kulturową towarzyszącą długoterminowej mobilności studentów oraz idei w drodze dyskursu akademickiego w czasie mobilności nauczycieli akademickich.

W projekcie uczestniczyło łącznie 42 studentów (troje beneficjentów wielokrotnie). Dla mobilności SMS i SMP zauważyć należy zrównoważoną reprezentację obu płci, która dla 18 wyjazdów SMP wyniosła 55,56% kobiet i 44,44% mężczyzn, natomiast dla 29 wyjazdów SMS odpowiednio 48,28% kobiet i 51,72% mężczyzn. Osiągnięte wyniki potwierdzają zachowanie przez Uczelnię równości dostępu płci we wszystkich kategoriach mobilności studentów. W chwili kwalifikacji wszyscy partycypanci byli studentami studiów pierwszego stopnia (ISCED-6), przy czym z chwilą rozpoczęcia wyjazdów SMP 4 kobiety i 1 mężczyzna mieli status "niedawnego absolwenta". Spośród
wyjazdów SMS 11 to wyjazdy osób pochodzących ze środowiska w niekorzystnej sytuacji finansowej (54,55% kobiet i 45,45% mężczyzn), w grupie tej 10 mobilności to wyjazdy z grantem zerowym Programu Erasmus+ (uczestnicy otrzymali stypendium z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój) i 1 wyjazd ze stypendium Erasmus+.

W grupie pracowników mobilność w projekcie zrealizowało 23 pracowników (9 kobiet i 14 mężczyzn), z czego 10 to wyjazdy STA (2 kobiety i 8 mężczyzn) a 13 to wyjazdy STT (7 kobiet i 6 mężczyzn). Wśród uczestników projektu dla nauczycieli akademickich dominantę stanowili pracownicy ze średnim stażem pracy (I), natomiast dla pracowników administracji z niewielkim (J).

W ramach projektu realizowano wyjazdy SMS trwające co najmniej jeden semestr studiów i umożliwiające pozyskanie przewidzianych w programie studiów efektów kształcenia w zagranicznej uczelni partnerskiej. Wyjazdy te umożliwiały uczestnikom również pozyskanie dodatkowych kompetencji miękkich. Wyjazdy SMP to trwające co najmniej 60 dni wyjazdy na praktyki zawodowe za granicą, w ramach których studenci mieli możliwość zrealizowania tak obowiązkowych, jak i fakultatywnych praktyk zawodowych. W drugiej z form uczestniczyć mogli również absolwenci uczelni.

STA to trwające od 5 do 7 dni wyjazdy nauczycieli akademickich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych w zagranicznych uczelniach partnerskich. Poza możliwością zdobywania doświadczenia zawodowego niezbędnego do awansu naukowego wyjazdy te umożliwiały wymianę poglądów na różne zagadnienia w drodze dyskursu akademickiego. Wyjazdy STT to wyjazdy pracowników administracji oraz pracowników pełniących funkcje ważne dla prawidłowego funkcjonowania uczelni na szkolenia w zagranicznych instytucjach partnerskich. Dzięki wyjazdom STT kadra administracyjna
poza możliwością poznania warunków pracy na analogicznym stanowisku w
zagranicznej uczelni partnerskiej uwrażliwiana była na konieczność internacjonalizacji uczelni oraz związane z tym problemy.

Projekt umożliwił uczelni zrealizowanie 70 mobilności z łącznym budżetem 82 563 EUR. Najważniejsze korzyści długoterminowe wynikające z realizacji projektu to poprawa jakości kształcenia w uczelni poprzez włączenie zagranicznych nauczycieli akademickich do procesu dydaktycznego, zwiększenie atrakcyjności absolwentów na rynku pracy przy równoczesnym lepszym przygotowaniu do wejścia w życie zawodowe.

Liczba planowanych uczestników w umowie finansowej Osiągnięta liczba uczestników
SMS 21 29
SMP 31 18
STA 10 10
STT 28 13
Łącznie 90 70
W tym studentów w trudnej sytuacji 11

Płeć

Kobieta Mężczyzna Niekoreślona
SMS 14 15 0
SMP 10 8 0
STA 2 8 0
STT 7 6 0
Łącznie 33 37 0

Skrócony opis rezultatów projektu

Projekt realizowano w Programie Erasmus+ (dalej Era+) akcja 1 „Mobilność edukacyjna studentów i pracowników uczelni” do krajów programu w okresie 01.06.2015 r. do 31.05.2017 r., jednak wszystkie objęte nim mobilności odbyły się w roku akademickim 2015/2016. W tym samym okresie Uczelnia podejmowała studentów i pracowników zagranicznych uczelni partnerskich w ramach SMS, SMP, STA i STT. Ostateczny budżet projektu wyniósł 132 787,00 EUR - 93,18% kwoty przewidzianej w umowie finansowej (po uwzględnieniu jej aneksów).

Na projekt składały się:

  • wyjazdy studentów na studia do innych krajów programu (SMS);
  • wyjazdy studentów na praktyki do innych krajów programu (SMP);
  • wyjazdy nauczycieli akademickich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA);
  • wyjazdy pracowników uczelni w celach szkoleniowych (STT).

Uczestnictwo w projekcie było odpowiedzią na kluczowe postanowienia Strategii Internacjonalizacji PWSZ w Pile, w szczególności w odniesieniu do umiędzynarodowienia procesu kształcenia. Mając na uwadze założenia polityki społecznej UE przyświecające utworzeniu Era+ oraz wybrane postanowienia strategii „Europa 2020” dla projektu przyjęto następujące cele strategiczne:

  • realizację europejskiej polityki społecznej w zakresie pobudzania poziomej mobilności wysoko wykwalifikowanej kadry między krajami członkowskimi;
  • realizację założeń Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego zakładających zwiększenie poziomu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego;
  • zapewnienie możliwie najwyższego poziomu jakości kształcenia oraz rozwoju kapitału społecznego UE poprzez realizację części programu studiów poza granicami kraju;
  • doskonalenie zawodowe pracowników administracji i towarzyszące mu usprawnienie procesów zarządczych;
  • zdobywanie doświadczenia zawodowego w kształceniu studentów w otoczeniu międzynarodowym, a w perspektywie również uzyskania awansu naukowego;
  • wniesienie wkładu w procesy integrowania społeczności europejskiej poprzez wymianę kulturową towarzyszącą długoterminowej mobilności studentów oraz wymianę idei w drodze dyskursu akademickiego w czasie mobilności nauczycieli akademickich.

Beneficjentami projektu były 94 osoby (44 kobiety i 50 mężczyzn), które zrealizowały łącznie 118 wyjazdów – odpowiednio 26 SMS, 20 SMP, 27 STA i 45 STT.

Dominujący udział w wyjazdach mieli:

  • SMS 57,69% kobiety,
  • SMP 60,00% mężczyźni,
  • STA 70,73% mężczyźni,
  • STT 51,11% kobiety.

W grupie studentów po 50% wyjazdów zrealizowanych zostało odpowiednio przez kobiety i mężczyzn, a w grupie pracowników 43,06% kobiety a 56,94% mężczyźni. Podkreślić należy, że w procesie kwalifikacji zachowano zasadę równego dostępu dla wszystkich kandydatów, a przytoczone dane są
odzwierciedleniem zainteresowania poszczególnych grup danym typem mobilności.

W projekcie uczestniczyło 34 studentek i studentów studiów pierwszego (31 osób) i drugiego (3 studentki) stopnia, w tym 12 beneficjentów dwukrotnie. Dwanaścioro studentów partycypujących w SMS to osoby pochodzące ze środowiska w niekorzystnej sytuacji finansowej, 9 spośród nich wyjechało z grantem zerowym Programu Erasmus a ich stypendia sfinansowane zostały ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, natomiast 3 osoby otrzymały wsparcie ze środków Era+.

Mobilność w projekcie zrealizowało 60 pracowników (28 kobiet i 32 mężczyzn), z czego 27 to wyjazdy STA (8 kobiet i 19 mężczyzn) a 45 to wyjazdy STT (23 kobiety i 22 mężczyzn). Wśród uczestników projektu dla nauczycieli akademickich dominantę stanowili pracownicy z długim stażem pracy, natomiast dla pracowników administracji z niewielkim.

Poddając analizie średni czas trwania wyjazdów otrzymamy następujące dane: dla SMS to 128,61 dnia, co daje 4 miesiące i 9 dni; dla SMP to 69,95 dnia, co daje 2 miesiące i 10 dni; dla STA to 7 dni (włączając dni podróży); dla STT to 7 dni (włączając dni podróży).
Główne kierunki mobilności to dla SMS Rumunia (13 os.) i Słowacja (12 os.), dla SMP Rumunia (7 os.), Słowacja (5 os.), Niemcy (4 os.), dla STA Rumunia (12 os.) i Słowacja (12 os.), dla STT Słowacja (27 os.) i Rumunia (11 os.). Oznacza to, że do Słowacji wyjechało łącznie 56 beneficjentów, podczas gdy do Rumunii liczba ta wyniosła 43.

W projekcie realizowano wyjazdy SMS trwające jeden semestr studiów i umożliwiające pozyskanie efektów kształcenia przewidzianych w programie studiów oraz dodatkowych kompetencji miękkich poza granicami kraju. Wyjazdy SMP to, co najmniej 60 dniowe wyjazdy na praktyki zawodowe za granicą, w ramach których studenci mieli możliwość zrealizowania obowiązkowych lub fakultatywnych praktyk zawodowych. STA - wyjazdy nauczycieli akademickich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych w zagranicznych uczelniach partnerskich trwające od 5 do 7 dni. Poza umożliwieniem zdobycia doświadczenia zawodowego niezbędnego do
awansu naukowego wyjazdy te dawały pole do wymiany poglądów. Wyjazdy STT to wyjazdy pracowników administracji oraz pracowników pełniących funkcje ważne dla prawidłowego funkcjonowania uczelni na szkolenia w zagranicznych instytucjach partnerskich. Dzięki STT kadra administracyjna poza możliwością poznania warunków pracy na podobnym stanowisku w zagranicznej uczelni partnerskiej uwrażliwiana była na konieczność internacjonalizacji uczelni oraz związane z tym problemy.

Najważniejsze korzyści długoterminowe z realizacji projektu to poprawa jakości kształcenia w uczelni poprzez włączenie zagranicznych nauczycieli akademickich do procesu dydaktycznego. Kolejnym ważnym aspektem jest zwiększenie atrakcyjności absolwentów na rynku pracy przy równoczesnym lepszym przygotowaniu do wejścia w życie zawodowe.

Liczba uczestników

Liczba planowanych uczestników w umowie finansowej Osiągnięta liczba uczestników
SMP 23 29
SMS 31 18
STA 27 27
STT 43 45
Łącznie 120 118
W tym studentów w trudnej sytuacji 12

Płeć

Kobieta Mężczyzna Niekoreślona
SMP 8 12 0
SMS 15 11 0
STA 8 19 0
STT 23 22 0
Łącznie 54 64 0

Skrócony opis rezultatów projektu

Przesłanki i cele projektu

Internacjonalizacja to jedno z największych wyzwań, z jakimi musi się mierzyć szkolnictwo wyższe zarówno w Polsce, jak i na świecie. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego zdefiniowało ten proces jako: nie tylko podejmowanie studiów przez studentów zagranicznych, ale także zatrudnianie kadry akademickiej z zagranicy oraz organizowanie mobilności kadry w ramach międzynarodowych programów edukacyjnych i badawczych. Internacjonalizacja to także zdobywanie i wymiana wiedzy i doświadczeń. Wreszcie oznacza udział w międzynarodowych programach mobilności studentów i pracowników, takich jak Erasmus+, Fullbright i inne.

Przystępując do projektu Państwowa Uczelnia Stanisława Staszica w Pile dążyła do wniesienia wkładu w tworzenie bardziej zintegrowanego społeczeństwa europejskiego poprzez proces internacjonalizacji oraz kształcenie studentów o różnorodnym dziedzictwie kulturowym na studiach o profilu praktycznym na poziomie licencjackim lub magisterskim. Naszym celem jest budowanie zasobów potencjału ludzkiego poprzez przygotowanie młodych specjalistów do podjęcia pracy w dowolnym czasie i w dowolnym kraju UE. Uczestnictwo w projekcie umożliwiało studentom zdobywanie dodatkowych umiejętności miękkich i twardych, a także przygotowywało ich do większej mobilności na europejskim rynku pracy. Przystępując do projektu pragnęliśmy nie tylko wspomagać lokalny rynek pracy dostarczając szczególnie uzdolnionych pracowników, ale także pomagać w budowaniu zasobów ludzkich krajów partnerskich. Dążyliśmy do wniesienia wkładu w lepsze wzajemne zrozumienie kultur oraz grup religijnych, etnicznych i narodowych, dając tym samym możliwość weryfikacji stereotypów i budowania nowych silnych relacji.

Główne cele strategiczne:

  1. Realizacja europejskiej polityki społecznej w zakresie pobudzania poziomej mobilności wykwalifikowanej kadry pomiędzy krajami członkowskimi.
  2. Realizacja założeń Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego zakładających zwiększenie poziomu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego.
  3. Zapewnienie możliwie najwyższego poziomu jakości kształcenia oraz rozwoju kapitału społecznego UE poprzez realizację części programu studiów poza granicami kraju.
  4. Doskonalenie zawodowe pracowników administracji i towarzyszące mu usprawnienie procesów zarządczych;
  5. Zdobywanie doświadczenia zawodowego w kształceniu studentów zagranicznych, a w perspektywie również uzyskania awansu naukowego.
  6. Wniesienie wkładu w procesy integrowania społeczności europejskiej poprzez wymianę kulturową towarzyszącą długoterminowej mobilności studentów oraz wymianę idei w drodze dyskursu akademickiego w czasie mobilności nauczycieli akademickich.

Cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie poziomu umiędzynarodowienia PUSS w Pile poprzez: zwiększenie liczby mobilności studentów i pracowników z krajami programu.
  2. Podniesienie poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności studentów i pracowników oraz absolwentów poprzez zachęcanie ich do udziału i wspierania ich mobilności międzynarodowej w celu kształcenia, praktyki, szkoleń i projektów.
  3. Podnoszenie jakości programów nauczania i poszerzanie ich zakresu poprzez zachęcanie kadry akademickiej z uczelni partnerskich do nauczania studentów na PUSS w Pile.
  4. Budowanie marki Uczelni poprzez zapewnienie wysokiego poziomu usług, a także ciągłą ewaluację i poszerzanie katalogu zajęć realizowanych w języku angielskim.
  5. Monitorowanie wdrożonego procesu jakości regulującego zarządzanie projektami.
  6. Zapewnienie uznawalności efektów uczenia się, uznawanie efektów mobilności kadry.
  7. Sukcesywne dążenie do osiągnięcia wskaźnika mobilności studentów rodzimych na poziomie co najmniej 5%.
  8. Sukcesywne dążenie do osiągnięcia wskaźnika mobilności pracowników rodzimych na poziomie co najmniej 50%

Cele w oparciu o zapisy umowy:

  1. Liczba studentów wyjeżdżających łącznie 25 (~2%), w tym na część studiów 20 i na praktyki zawodowe 5.
  2. Liczba studentów przyjeżdżających 60 (odpowiada ~5% studentów PUSS w Pile).

Pozostałe cele

  1. Liczba pracowników wyjeżdżających łącznie 100 (~58%), w tym w celu prowadzenia zajęć 50 i w celach szkoleniowych 50.
  2. Liczba pracowników przyjeżdżających 35 (odpowiada ~21% pracowników PUSS w Pile).

Realizacja

Strategię rozwoju i internacjonalizacji określa Senat Uczelni, który w porozumieniu z Rektorem wskazał jednostki organizacyjne oraz pracowników odpowiedzialnych za realizację projektu. Zasady realizacji programu opisano w Procedurze organizacji współpracy międzynarodowej i włączono do Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.

Zadanie merytorycznego i formalnego wdrożenia powierzono Uczelnianemu Koordynatorowi Programu Erasmus stojącemu na czele Działu Współpracy Międzynarodowej (DWM). Rozpoczęcie projektu poprzedziła analiza europejskich, krajowych i wewnętrznych aktów normatywnych, ewaluacja oferowanego katalogu przedmiotów, pakietów informacyjnych oraz obowiązujących procedur.

Na etapie przygotowań do i przez cały okres trwania podejmowano działania zmierzające do poszerzenia sieci współpracy o nowych partnerów zagranicznych z zachowaniem następujących kryteriów: zbieżność kierunków kształcenia, dostępność katalogów ECTS, liczba przedmiotów oferowanych w j. angielskim, pozytywna ocena współpracy przez inne uczelnie, zainteresowanie pracowników współpracą. Umowy o współpracy zawierał Rektor.

DWM odpowiadał za pozyskiwanie informacji o kalendarzu akademickim, formalne przygotowanie mobilności i zapewnienie uczestnikom informacji niezbędnych do prawidłowego przebiegu mobilności. Ponadto: cykliczną aktualizację katalogu przedmiotów oraz stron erasmus.puss.pila.pl i puss.pila.pl/en/; nadzór nad prawidłowym przepływem dokumentacji, sporządzanie i aktualizowanie Learning Agreement oraz formalna kontrola Individual Teaching/Training Programmes. Wreszcie realizację wizyt organizacyjnych i monitorujących.

Studenci wyjeżdżający zobowiązani byli do korzystania z Online Language Support, a zainteresowanym zapewniono możliwość uczestnictwa w kursach uzupełniających z języków obcych. W tym celu Uczelnia realizowała m.in. suplementarne projekty dofinansowane ze środków Komisji Europejskiej i Santander Universitades. Na potrzeby lepszej integracji studentów przyjeżdżających prowadzono kurs wprowadzający do języka polskiego, kurs podnoszący kompetencje z języka angielskiego oraz przedmiot “Wprowadzenie do historii i kultury Polski”.

Zrealizowano 152 wyjazdy przy łącznej liczbie 81 uczestników (45 kobiet - 63 mobilności, 37 mężczyzn - 89 mobilności). Na zrealizowane mobilności przypadało odpowiednio 27 wyjazdów na część studiów (SMS), 40 mobilności w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA) i 85 wyjazdów szkoleniowych (STT). W grupie studentów dominowały kobiety - 68%, a grupie pracowników mężczyźni - 64%. Pomimo pandemii COVID19 w projekcie odnotowano stały przyrost liczby dla 3 z 4 typów mobilności w porównaniu z projektami z lat 2017 i 2018. 26 wyjazdów SMS zrealizowali studenci studiów pierwszego stopnia, a 1 mobilność studentka studiów drugiego stopnia. 1 uczestniczka to osoba pochodząca ze środowiska w niekorzystnej sytuacji, a jej stypendium sfinansowano ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Mobilność zrealizowało 53 pracowników (25 kobiet i 28 mężczyzn) z czego 26 osób uczestniczyło w co najmniej 2 wyjazdach, a łączna liczba wyjazdów STA (12 kobiet i 17 mężczyzn) i STT (14 kobiet i 20 mężczyzn) wyniosła 125. W procesie kwalifikacji bezwzględnie zachowano zasadę równego dostępu dla wszystkich kandydatów, a przytoczone rezultaty są odzwierciedleniem zainteresowania poszczególnych grup danym typem mobilności. Z uwagi na pandemię COVID19 i liczne grono osób nieprzystępujących do realizacji mobilności nabory wniosków o wyjazd przeprowadzane były wielokrotnie.

Niemal wszyscy uczestnicy projektu ocenili, że uczestnictwo w projekcie w znacznym stopniu pomogło im rozwinąć kompetencje miękkie, przyczyniło się do rozwoju wrażliwości i kompetencji międzykulturowych. Uznali, że zwiększyła się ich zdolność krytycznego myślenia i oceny sytuacji, jednocześnie zwiększyło się ich zainteresowanie sprawami Europy, a także rozwinęła się sieć kontaktów. Podkreślić należy, że ogólny poziom satysfakcji studentów uczestniczących w wymianie wyniósł ponad 92% (dla wyjazdów i przyjazdów), natomiast dla pracowników było to 100%. Sama Uczelnia pogłębiła zachodzące w niej procesy internacjonalizacji, podniosła zdolność kształcenia w środowisku wielokulturowym i rozwinęła sieć partnerstw zwiększając ekspozycję na przyszłe projekty. Dlatego w przyszłości planuje się dalszą realizację projektów związanych z międzynarodową studentów i pracowników oraz ciągłe poszerzanie partnerstw transgranicznych temu służących.

Informacje o projekcie oraz rezultaty, a także świadectwa uczestników upowszechniano za pośrednictwem spotkań, warsztatów, mediów społecznościowych, strony Uczelni oraz mediów lokalnych. Grupami celowymi dyseminacji rezultatów projektu była społeczność akademicka PUSS w Pile, społeczność lokalna subregionu pilskiego i wszyscy odbiorcy materiałów opublikowanych w Internecie.

Rezultaty

Wyjazdy studentów na studia do krajów programu (SMS)
Pozwalają osiągnąć przewidziane w programie studiów efekty kształcenia w uczelni zagranicznej, umożliwiają uzyskanie dodatkowej wiedzy i umiejętności, których nabycie w uczelni rodzimej byłoby utrudnione. Tymi kompetencjami są m.in. umiejętność poruszania się w środowisku zróżnicowanym kulturowo, rozwinięta wrażliwość społeczna pomagająca łatwiej identyfikować i interpretować zjawiska społeczne o charakterze interkulturalnym, rozszerzone kompetencje w zakresie komunikacji. A także umiejętność rozwiązywania sytuacji kryzysowych i problemów. Odpowiada temu ocena beneficjentów, którzy stwierdzili, że w czasie uczestnictwa w projekcie doszło do znacznego rozwoju posiadanych kompetencji.
≥80% spośród 27 studentów uznało, że uczestnictwo w projekcie pozwoliło im rozwinąć kompetencje związane z:

  1. dostrzeganiem wartości innych kultur;
  2. planowaniem i organizowaniem zadań i czynności;
  3. współpracą w grupie;
  4. planowaniem i przeprowadzaniem samodzielnie procesu nauki;
  5. znajdowaniem rozwiązań w trudnych lub nietypowych sytuacjach (zdolnością rozwiązywania problemów).

Ponadto ≥80% studentów w wyniku samooceny nabytych kompetencji uznało iż:

  1. są bardziej zainteresowani sprawami Europy;
  2. są bardziej ciekawi i otwarci na nowe wyzwania;
  3. są bardziej pewni siebie;
  4. lepiej podejmują decyzje;
  5. lepiej znają swoje mocne i słabe strony;
  6. potrafią myśleć i analizować informacje w sposób krytyczny;
  7. lepiej się adaptują i odnajdują w nowych sytuacjach;
  8. potrafią współpracować z osobami z innych środowisk i kultur.

Wyjazdy nauczycieli akademickich w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych (STA)
Stwarzają warunki dla budowania i doskonalenia polityki kadrowej w zakresie rozwoju zasobów ludzkich, a pracownicy posiadający doświadczenie w kształceniu cudzoziemców oraz rozbudowaną sieć międzynarodowych kontaktów są filarem internacjonalizacji Uczelni, Ten typ mobilności przyczynia się do podnoszenia jakości kształcenia za sprawą lepszego przepływu wiedzy pomiędzy państwami członkowskimi UE, jednocześnie stanowić może katalizator mobilności studentów. Sam beneficjent ma możliwość uzyskania kwalifikacji niezbędnych podczas ubiegania się o awans naukowy i zawodowy. W grupie 40 uczestników wszyscy podkreślali aspekt doskonalenia umiejętności w zakresie posługiwania się językiem obcym, kulturowych i społecznych, uznali również, że udało im się rozbudować sieć kontaktów i przyczynić do lepszej współpracy między instytucjami. Podkreślić należy, że ≥75% uczestników oceniło iż wzrosły ich kompetencje w obszarach jak:

  1. innowacyjne metody kształcenia;
  2. umiejętności mających znaczenie dla obecnej pracy i rozwoju zawodowego;
  3. korzystanie z narzędzi i technologii informacyjnych i komunikacyjnych;
  4. kompetencji organizacyjnych w zakresie zarządzania.

Co ważne wszyscy uznali, że mobilność zwiększyła ich poziom satysfakcji z pracy, a ponad 75% oceniło, że będzie miała wpływ na rozwój ich kariery zawodowej.

Wyjazdy pracowników uczelni w celach szkoleniowych (STT)
Poprzez uczestnictwo pracowników w szkoleniach zagranicznych oraz mobilności typu job shadowing uczelnia buduje zasoby kadrowe zdolne wesprzeć proces internacjonalizacji na poziomie administracyjnym i dydaktycznym. Jednocześnie dbając o stałe podnoszenie jakości poszczególnych procesów, wspiera doskonalenie umiejętności nauczania w języku obcym, doskonalenie warsztatu metodycznego, adoptowanie innowacyjnych form kształcenia.
Pracownicy partycypujący w STT wskazali na znaczny przyrost kompetencji w wyniku uczestnictwa w mobilności. Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że ≥90% spośród 85 uczestników mobilności skorzystało z dobrych praktyk poznanych za granicą, wzmocniło swoją sieć kontaktów oraz zwiększyło poziom satysfakcji z pracy. Uznali oni także, że dzięki wyjazdowi przyczynili się do zacieśnienia więzi między uczelniami. W ocenie pracowników ≥90% mobilności spowodowało wzrost kompetencji t.j.

  1. umiejętności mających znaczenie dla obecnej pracy i rozwoju zawodowego;
  2. umiejętności w zakresie posługiwania się językiem obcym, umiejętności kulturowych i społecznych;
  3. kompetencji organizacyjnych w zakresie zarządzania.

Oceniono również, że 85% zrealizowanych wyjazdów będzie miała wpływ na rozwój ich kariery zawodowej.

Międzynarodowe programy wymiany pozwalają na rozwijanie wysoko wykwalifikowanych kadr na potrzeby gospodarki oraz administracji publicznej. Poziomej mobilności towarzyszy wymiana kulturowa zachodząca pomiędzy beneficjentami a społecznością lokalną kraju uczelni przyjmującej, wspiera integrację europejską. Daje możliwość lepszego zrozumienia rynków pracy, kultury pracy oraz rynków konsumenckich odmiennych od rodzimego. Stwarza także podwaliny dla przyszłych partnerstw strategicznych pomiędzy firmami, gospodarką, a sektorem B+R. Realizacja projektu wielopłaszczyznowo przyczyniła się do pogłębienia skali internacjonalizacji Uczelni wnosząc wkład w doskonalenie programów kształcenia, zmian organizacyjnych oraz modernizację samej instytucji.

Liczba uczestników

Liczba planowanych uczestników w umowie finansowej Osiągnięta liczba uczestników
SMP 5 0
SMS 20 27
STA 50 40
STT 50 85
Łącznie 125 152
W tym studentów w trudnej sytuacji 1

Płeć

Kobieta Mężczyzna Niekoreślona
SMP 0 0 0
SMS 18 9 0
STA 14 26 0
STT 31 54 0
Łącznie 63 89 0

Skrócony opis rezultatów projektu

Przesłanki i cele projektu

Internacjonalizacja to jedno z największych wyzwań, z jakimi musi się mierzyć szkolnictwo wyższe w Polsce i na świecie. W Polsce zdefiniowano ten proces jako nie tylko podejmowanie studiów przez studentów zagranicznych, ale także zatrudnianie kadry akademickiej z zagranicy oraz organizowanie mobilności kadry w ramach międzynarodowych programów edukacyjnych i badawczych. Internacjonalizacja to także zdobywanie i wymiana wiedzy i doświadczeń. Wreszcie oznacza udział w międzynarodowych programach mobilności studentów i pracowników, takich jak Erasmus+, Fullbright i inne.

Przystępując do projektu ANS w Pile dążyła do wniesienia wkładu w tworzenie bardziej zintegrowanego społeczeństwa europejskiego poprzez proces internacjonalizacji oraz kształcenie studentów o różnorodnym dziedzictwie kulturowym na studiach o profilu praktycznym na poziomie licencjackim i magisterskim. Celem Uczelni jest budowanie potencjału ludzkiego poprzez przygotowanie młodych specjalistów do podjęcia pracy w dowolnym czasie i w dowolnym kraju UE. Uczestnictwo w projekcie umożliwia studentom zdobywanie dodatkowych umiejętności miękkich i twardych, a także przygotowuje ich do większej mobilności na europejskim rynku pracy. Przystępując do projektu Uczelnia pragnie nie tylko wspomagać lokalny rynek pracy dostarczając szczególnie uzdolnionych pracowników, ale także pomagać w budowaniu zasobów ludzkich krajów partnerskich. Mobilność kadry przyczynia się do doskonalenia zawodowego pracowników uczelni, podnoszenia kompetencji zawodowych, doskonalenia warsztatu metodycznego i jakości kształcenia, pozytywnie oddziałuje na jakość usług edukacyjnych i administracyjnych. ANS w Pile dąży do wniesienia wkładu w lepsze wzajemne zrozumienie kultur, grup religijnych, etnicznych i narodowych, dając tym samym możliwość weryfikacji stereotypów i budowania nowych silnych relacji.

Główne cele strategiczne:

  1. realizacja europejskiej polityki społecznej w zakresie pobudzania poziomej mobilności wykwalifikowanej kadry pomiędzy krajami członkowskimi;
  2. realizacja założeń Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego zakładających zwiększenie poziomu internacjonalizacji szkolnictwa wyższego;
  3. zapewnienie możliwie najwyższego poziomu jakości kształcenia oraz rozwoju kapitału społecznego UE poprzez realizację części programu studiów poza granicami kraju;
  4. doskonalenie zawodowe pracowników administracji i towarzyszące mu usprawnienie procesów zarządczych;
  5. zdobywanie doświadczenia zawodowego w kształceniu studentów zagranicznych, a w perspektywie również uzyskania awansu naukowego;
  6. wniesienie wkładu w procesy integrowania społeczności europejskiej poprzez wymianę kulturową towarzyszącą długoterminowej mobilności studentów oraz wymianę idei w drodze dyskursu akademickiego w czasie mobilności nauczycieli akademickich.

Cele szczegółowe:

  1. Zwiększenie poziomu umiędzynarodowienia ANS w Pile poprzez: zwiększenie liczby mobilności studentów i pracowników z krajami programu;
  2. Podniesienie poziomu kluczowych kompetencji i umiejętności studentów i pracowników oraz absolwentów poprzez zachęcanie ich do udziału i wspierania mobilności międzynarodowej w celu kształcenia, praktyki, szkoleń i projektów;
  3. Podnoszenie jakości programów nauczania i poszerzanie ich zakresu poprzez zachęcanie kadry akademickiej z uczelni partnerskich do nauczania studentów na ANS w Pile;
  4. Budowanie marki uczelni poprzez zapewnienie wysokiego poziomu usług, a także ciągłą ewaluację i poszerzanie katalogu zajęć realizowanych w języku angielskim;
  5. Monitorowanie wdrożonego procesu jakości regulującego zarządzanie projektami;
  6. Zapewnienie uznawalności efektów uczenia się, uznawanie efektów mobilności kadry;
  7. Sukcesywne dążenie do osiągnięcia wskaźnika mobilności studentów rodzimych na poziomie co najmniej 5%;
  8. Sukcesywne dążenie do osiągnięcia wskaźnika mobilności pracowników rodzimych na poziomie co najmniej 50%

Cele w oparciu o zapisy umowy:

  1. Liczba studentów wyjeżdżających łącznie 28 (~2%), w tym na część studiów 23 i na praktyki zawodowe 5;
  2. Liczba pracowników wyjeżdżających łącznie 71 (~42%), w tym w celu prowadzenia zajęć 31 i w celach szkoleniowych 40;

Cele dotyczące przyjazdów:

  1. Liczba studentów przyjeżdżających 60;
  2. Liczba pracowników przyjeżdżających 35.

Realizacja

Strategię rozwoju i internacjonalizacji określa Senat Uczelni, który w porozumieniu z Rektorem wskazał jednostki organizacyjne oraz pracowników odpowiedzialnych za realizację projektu. Zasady realizacji programu opisano w Procedurze organizacji współpracy międzynarodowej i włączono do Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.

Zadanie merytorycznego i formalnego wdrożenia powierzono Uczelnianemu Koordynatorowi Programu Erasmus stojącemu na czele Działu Współpracy Międzynarodowej (DWM). Rozpoczęcie projektu poprzedziła analiza europejskich, krajowych i wewnętrznych aktów normatywnych, ewaluacja oferowanego katalogu przedmiotów, pakietów informacyjnych oraz obowiązujących procedur.

Na etapie przygotowań i przez cały okres trwania podejmowano działania zmierzające do poszerzenia sieci współpracy o nowych partnerów zagranicznych z zachowaniem następujących kryteriów: zbieżność kierunków kształcenia, dostępność katalogów ECTS, liczba przedmiotów oferowanych w j. angielskim, pozytywna ocena współpracy przez inne uczelni, zainteresowanie pracowników współpracą. Umowy o współpracy zawierał Rektor.

DWM odpowiadał za pozyskiwanie informacji o kalendarzu akademickim, formalne przygotowanie mobilności i zapewnienie uczestnikom informacji niezbędnych do prawidłowego przebiegu mobilności. Ponadto: cykliczną aktualizację katalogu przedmiotów oraz stron erasmus.ans.pila.pl i ans.pila.pl/en/; nadzór nad prawidłowym przepływem dokumentacji, sporządzanie i aktualizowanie Learning Agreement oraz Individual Teaching/Training Programmes. Wreszcie realizacja wizyt organizacyjnych i monitorujących.

Studenci wyjeżdżający zobowiązani byli do korzystania z Online Language Support, a zainteresowanym zapewniono możliwość uczestnictwa w kursach uzupełniających z języków obcych. W tym celu m.in. Uczelnia realizowała suplementarne projekty dofinansowane ze środków Komisji Europejskiej i Santander Universitades. Na potrzeby lepszej integracji studentów przyjeżdżających prowadzono kurs wprowadzający do języka polskiego, kurs podnoszący kompetencje z języka angielskiego oraz przedmiot “wprowadzenie do historii i kultury Polski”.

Zrealizowano 96 wyjazdów przy łącznej liczbie 71 uczestników, w tym odpowiednio 38 kobiet - 49 mobilności i 33 mężczyzn - 47 mobilności, dwie osoby zrezygnowały z realizacji SMS po jej rozpoczęciu. Na zrealizowane mobilności przypadało odpowiednio 5 SMS, 3 SMP, 37 STA i 51 STT (dominantę dla studentów stanowiły kobiety - 75%, a pracowników mężczyźni - 51%). Podkreślić należy, że w procesie kwalifikacji zachowano zasadę równego dostępu i szans. Po 4 wyjazdy zrealizowali studenci studiów pierwszego i drugiego stopnia, w tym 6 studentek i 2 studentów. 2 uczestników to osoby pochodzące ze środowiska w niekorzystnej sytuacji finansowej. W projekcie uczestniczyło 63 pracowników (32 kobiety i 31 mężczyzn) z czego 21 osób w, co najmniej 2 wyjazdach, łączna liczba STA (13 k i 24 m) i STT (30 k i 21 m) wyniosła 88. Z uwagi na pandemię COVID19 i liczne grono osób nieprzystępujących do realizacji mobilności nabory wniosków o wyjazd dla studentów trwał nieprzerwanie a dla pracowników przeprowadzany był wielokrotnie.

Niemal wszyscy uczestnicy projektu ocenili, że uczestnictwo w projekcie w znacznym stopniu pomogło im rozwinąć kompetencje miękkie, przyczyniło się do rozwoju wrażliwości i kompetencji międzykulturowych. Uznali, że zwiększyła się ich zdolność krytycznego myślenia i oceny sytuacji, jednocześnie zwiększyło się ich zainteresowanie sprawami Europy, a także rozwinęła się sieć kontaktów.

Podkreślić należy, że ogólny poziom satysfakcji studentów uczestniczących w wymianie wyniósł ponad 87% (dla wyjazdów i przyjazdów), natomiast dla pracowników było to 100%. Sama Uczelnia pogłębiła zachodzące w niej procesy internacjonalizacji, podniosła zdolność kształcenia w środowisku wielokulturowym i rozwinęła sieć partnerstw zwiększając ekspozycję na przyszłe projekty. Dlatego w przyszłości planuje się dalszą realizację projektów związanych z międzynarodową studentów i pracowników oraz ciągłe poszerzanie partnerstw transgranicznych temu służących.

Informacje o projekcie oraz rezultaty, a także świadectwa uczestników upowszechniano za pośrednictwem spotkań, warsztatów, mediów społecznościowych, strony uczelni oraz mediów lokalnych. Grupami celowymi dyseminacji rezultatów projektu była społeczność akademicka ANS w Pile, społeczność lokalna subregionu pilskiego i wszyscy odbiorcy materiałów opublikowanych w Internecie.

Rezultaty

Wyjazdy SMS

Pozwalają osiągnąć efekty kształcenia za granicą, umożliwiają uzyskanie dodatkowej wiedzy i umiejętności, których zdobycie w ANS w Pile byłoby utrudnione. Główne kompetencje wykraczające poza program studiów: umiejętność poruszania się w środowisku zróżnicowanym kulturowo, rozwinięta wrażliwość społeczna, łatwość identyfikowania i interpretacji zjawisk społecznych o charakterze interkulturalnym, rozszerzone kompetencje w zakresie komunikacji.

Wyjazdy SMP

Pozwalają realizować część praktyk zawodowych lub zdobyć dodatkowe doświadczenie w środowisku międzynarodowym. Stanowią wartość dodaną braną pod uwagę w czasie procesu rekrutacji pracownika. Poza kompetencjami analogicznymi do uzyskiwanych w SMS, SMP pozwalają zdobyć wiedzę na temat danego rynku usług, produkcji lub funkcjonowania aparatu administracyjnego poza Polską. Wiedza ta może stanowić istotny element budowania potencjału firmy oraz wzmacniania konkurencyjności europejskiej gospodarki.

Rezultaty osiągniete przez studentów

≥80% beneficjentów SMS uznało, że są bardziej zainteresowani problemami otaczającego świata, planuje w większym stopniu angażować się w życie społeczne i polityczne. Uznali, że stali się bardziej pewni siebie, lepiej znają swoje mocne i słabe strony, a co za tym idzie mają większą pewność własnych umiejętności, rozwinęli zdolność adaptowania do nowych sytuacji. Studenci ocenili, że dzięki mobilności nauczyli się lepiej planować i organizować zadania, a także czynności które przychodzi im realizować w życiu codziennym oraz pracy. Co więcej nauczyli się lepiej znajdować rozwiązania w trudnych lub nietypowych sytuacjach. Uczestnicy SMP w jednoznaczny sposób określili iż doszło u nich do przyrostu kompetencji we wszystkich wyżej wymienionych obszarach dodając, że zwiększyła się ich umiejętność pracy w grupie, nauczyli się lepiej korzystać z technologii informacyjnych we wszystkich aspektach życia. Zgodnie stwierdzili, że dzięki mobilności stali się bardziej tolerancyjni, także bardziej świadomi czym są demokracja, sprawiedliwość, równość, obywatelstwo oraz prawa człowieka. Rozwinęli zdolność krytycznej analizy i oceny informacji, z którymi spotykają się w każdym z obszarów życia społecznego. Uznali, że SMP pozwoliła im doskonalić umiejętności związane z kierunkiem studiów. Wszyscy uczestniczący SMS i SMP zaznaczyli, że czują się bardziej Europejczykami, rozwinęli zdolność współpracy z osobami z innych środowisk i kultur, co więcej łatwiej im dostrzegać wartość odmiennych kultur, a także rozwinęła się u nich ciekawość świata oraz są bardziej otwarci na nowe wyzwania.

Wyjazdy STA

STA daje możliwość budowania i doskonalenia polityki kadrowej. Beneficjent ma możliwość uzyskania kwalifikacji niezbędnych do ubiegania się o awans naukowy i zawodowy. Dydaktycy z doświadczeniem w kształceniu studentów zagranicznych są filarem polityki internacjonalizacji uczelni. Instytucje przyjmujące nauczycieli akademickich mają szansę na podniesienie poziomu jakości kształcenia przez włączenie prezentowanych przez nich spojrzeń i koncepcji w proces kształcenia.

Wyjazdy STT

STT daje możliwość budowania zasobów kadrowych zdolnych wesprzeć proces internacjonalizacji na poziomie administracyjnym i podnosi poziom jakości procesów zarządczych. STT prowadzić mogą też do doskonalenia umiejętności nauczania w języku obcym, doskonalenia warsztatu metodycznego, poznawania innowacyjnych form kształcenia, wreszcie podnoszenia jakości nauczania. Dają możliwość budowania relacji i zacieśniania więzi międzyinstytucjonalnych, których następstwem mogą być wspólne projekty wielonarodowe.

Rezultaty osiągniete przezpracowników

W przypadku pracowników ≥90% beneficjentów zadeklarowało przyrost kompetencji w sześciu kluczowych obszarach m.in:przyrost kompetencji właściwych dla sektora Szkolnictwa Wyższego, wzrostu umiejętności mających znaczenie dla obecnie pełnionych obowiązków i przyszłego rozwoju zawodowego. Deklarowali możliwość skorzystania z dobrych praktyk stosowanych w zagranicznych instytucjach partnerskich, wzmocnili i poszerzyli sieć swoich kontaktów zawodowych, ich mobilność przyczyniła się do zacieśnienia więzi z instytucją przyjmującą, a możliwość realizowania wyjazdów w języku obcym miała pozytywny wpływ na przyrost kompetencji językowych oraz kulturowych. Wreszcie co bardzo ważne niemal wszyscy ocenili, że uczestnictwo, w projekcie pozwoliło im zwiększyć satysfakcję z pracy. 

Projekt wspierał rozwój wykwalifikowanych kadr, a poziomej mobilności towarzyszyła wymiana kulturowa pomiędzy beneficjentami a społecznością lokalną. Wspierał integrację europejską, dał możliwość lepszego zrozumienia rynków pracy, kultury pracy oraz rynków konsumenckich odmiennych od rodzimego. Stworzył podwaliny dla partnerstw strategicznych między firmami, gospodarką, a B+R. Projekt wielopłaszczyznowo przyczynił się do pogłębienia skali internacjonalizacji Uczelni wnosząc wkład w doskonalenie programów kształcenia, zmiany organizacyjne oraz modernizację instytucji.

Liczba uczestników

Liczba planowanych uczestników w umowie finansowej Osiągnięta liczba uczestników
SMP 5 3
SMS 23 5
STA 31 37
STT 40 51
Łącznie 99 96
W tym studentów w trudnej sytuacji 2

Płeć

Kobieta Mężczyzna Niekoreślona
SMP 2 1 0
SMS 4 1 0
STA 13 24 0
STT 30 21 0
Łącznie 49 47 0
© 2020 Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.

erasmus.png

Dofinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.

UWAGA! Niniejsza strona wykorzystuje pliki cookies. Cookies wykorzystywane są do prawidłowego funkcjonowania strony oraz w celach statystycznych. Pozostając na stronie godzisz się na ich zapisywanie w Twojej przeglądarce.

Po więcej szczegółów odwiedź naszą "Politykę prywatności"